dilluns, 17 de juny del 2013

Jazztel o Jazzfail?

No acostumo a parlar de telefonia, però m'agradaria comentar una mala experiència que visc actualment. Des de fa un temps que la meva companyia és Jazztel (@jazztel_es): va ser la primera tria per a l'ADSL i el fix, i la veritat és que he estat la mar de content.

Ara fa poc més d'un mes i mig, però, vaig rebre l'oferta per incloure al paquet el mòbil. La vaig trobar tan interessant que hi vaig afegir el meu i el de la dona. Encara no han passat dos mesos i ja he tingut un parell de problemes, que és el que vull comentar.

1r. Un cop formalitzat el contracte de portabilitat dels mòbils m'han negat la possibilitat d'intercanviar-ne la tarifa: és a dir, passar el 100 minuts i les 100 MB de navegació de l'un a l'altre, i els 300 minuts i les 500 MB de navegació de l'altre a l'un. El motiu? Cal? Si al cap i a la fi pagaré el mateix! Tant li fa si m'he equivocat en donar les dades o si he decidit de canviar perquè ara és l'ús que necessito. La resposta oficial, però, ha estat que no és tècnicament possible. I costa de creure... Si demanés l'ampliació del paquet de dades o minuts de trucades també hi hauria dificultats tècniques?

2n. Avui a la segona factura mòbils inclosos observo que sense l'avís previ pertinent no tenen en compte un dels beneficis de què gaudia, 120 minuts/mes gratis de trucades mòbil des de fix, i que em facturen aquestes trucades. Després de la consulta de rigor em comenten que amb la incorporació dels mòbils he perdut aquest benefici. No obstant això, i atès que reconeixen que no m'ho van comentar al seu dia, aquest mes em tornen la diferència, però em confirmen la pèrdua del benefici per als propers mesos.

Ostres, potser sóc jo que fila massa prim, però no hi ha dret. Cal entendre que amb la competència de mercat actual ja és complicat triar una o altra companyia davant de tanta oferta: no pot ser que hi falti informació d'aquest tipus perquè l'experiència de l'usuari resulta nefasta. Tinc la sensació que m'han enredat, perquè amb aquestes dades potser hauria optat per una altra companyia. Quina manera tan fàcil de ser competitiu!

He de dir que els he enviat la petició perquè "m'ho arreglin". No tinc cap necessitat de canviar de companyia ni ganes de consultar la competència, però és evident que no estic disposat a pagar més per menys.

Si em llegiu amb un to poc adequat, penseu en la meva desil·lusió. "És un bon canvi", vaig vendre, sí vendre, a la dona.

"Canvia't per l'estalvi i et quedaràs pel servei" em van dir...

Continuarà...

Foto: luisrock62 @morguefile_site

divendres, 14 de juny del 2013

Mitjans de comunicació social, màrqueting i macrodades

Avui he assistit a la tercera jornada del BDigital Global Congress (@BDigital), que enguany tractava el repte que comporta gestionar i analitzar les big data o macrodades.

S’hi parlava del repte dels usuaris de les xarxes socials com a font d'informació per a les empreses.

Hi han participat:
  • Gemma Llopart (@Gemmllm), de @Lavinia_int
    "Les macrodades com a oportunitat i repte per a l'analista digital."
  • José Luis Rodríguez (@iusufr), de @tcreativo
    "Del màrqueting social al social media marketing. El client de les xarxes socials com a segmentació menys costosa i més eficaç."
  • Edgar Sánchez, de @lets_neuromkt
    "Macrodades i segmentació psicogràfica (estudi i descripció del perfil psicològic de tipus de consumidors a fi de determinar quines estratègies de màrqueting i comunicació s'ajusten més a les seves característiques, @termcat)".
  • Raül López, de @enzymeadvising
    "Infraestructures per analitzar el comportament del comprador en línia a través del flux de clics (clickstream)".
  • Rodolfo Tesone (@RodolfoTesone), de @ENATIC1
    "Implicacions legals de les macrodades: reptes i riscos que cal tenir en compte."
    O com molt bé ha explicat "els últims seran els primers": sense assessorament legal podem trobar-nos molts problemes. Val més prevenir...

La veritat és que ha estat un congrés la mar d'interessant. He après que al món de les macrodades hi ha més coses a banda de les tres V: volum, velocitat i varietat.
L'any vinent més!

Més informació a www.bdigitalglobalcongress.com.
Foto: presentació de Rodolfo Tesone (@RodolfoTesone).

dimecres, 12 de juny del 2013

The challenges of Big Data #2013BDGC (I)

Aquest matí he assistit a la primera jornada del BDigital Global Congress d’enguany (@BDigital), que arriba a la 15a edició (#felicitats).

En aquesta ocasió s’hi tractava el repte que comporta gestionar i analitzar les big data o macrodades: el conjunt de dades que pel seu volum, la seva naturalesa i la velocitat a què han de ser processades ultrapassen la capacitat dels sistemes informàtics habituals (@Termcat).

He pogut gaudir les intervencions referents als projectes més innovadors i les tendències de futur a nivell global. Hi han participat:

  • Carles Fradera (@carlesfradera), de Barcelona Digital Centre Tecnològic
    “La gestió intel·ligent de la informació és clau per al model de negoci.”
  • Núria Oliver (@nuriaoliver), de @TelefonicaID
    “L'ésser humà com a sensor a través del que fa amb el mòbil.”
  • Jordi Marín, de @IndraCompany
    “El repte de gestionar les big data i l'i-ciutadà a la ciutat intel·ligent.”
  • Alfred Escala, de @IBM_es
    “Amb la digitalització optem a nous models de negoci: anàlisi de big data.
  • Albert Bifet (@abifet), de Yahoo! Research BCN (@Yahoo)
    “L'extracció de dades big data en temps real és bàsica per prendre decisions.”
  • Álvaro Etcheverry, de @HPEspana
    Monetizing big data. La informació al servei del negoci.”
  • Andrea Toscanini, de @Fujitsu_ES
    Big data en moviment: tots som big data, no només infraestructura.”
  • Lorena de la Flor (@lorenadelaflor), de @acens
    “Servidors d'alt rendiment i infraestructura per a big data: Hadoop.”

Què us sembla? Molta informació i molt interessant, oi?

Si voleu seguir les sessions d’aquesta tarda i fins divendres, ho podeu fer per streaming (reproducció en temps real) o via Twitter: @bdigital, #2013BDGC.

Més informació a www.bdigitalglobalcongress.com.
Foto: presentació de Lorena de la Flor (@lorenadelaflor).

Divendres hi tornaré a ser...
 

dimarts, 4 de juny del 2013

#OPENDATA a @gencat

Aquest dilluns he assistit al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (@CEJFE) a la sessió "Dades obertes de la Generalitat de Catalunya".

Jordi Graells (@jordigraells), coordinador de Continguts i Innovació de la Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió, i Miquel Torregrosa (@matorregrosa), del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació de la Generalitat de Catalunya, hi presentaven el portal Dades obertes gencat, de la Generalitat de Catalunya (@gencat).

Presentació del model de dades obertes de la Generalitat de Catalunya

En aquest portal hi ha publicades dades de caràcter públic amb l’objectiu de fomentar l’ús i la reutilització de la informació procedent de l’administració: procedeixen de diferents organismes públics de la Generalitat, estan agrupades en un catàleg de dades, i estan disponibles en diferents formats (la majoria estàndards i fàcilment reutilitzables).

El motiu de la sessió era presentar el projecte al Departament de Justícia, del qual formo part, i demanar-ne la col·laboració: quines dades hi podem aportar?

A més de la jurisprudència pròpia de l'Administració de justícia i específica de l'àmbit civil, p. ex., s'hi van comentar altres possibilitats com ara el Justiterm, un cercador del castellà al català i del català al castellà de termes jurídics i administratius, o el cercador de noms, una eina útil per saber com s'escriu correctament un nom en català que es complementa amb la freqüència d'ús dels noms dels nadons nascuts a Catalunya de l'Institut d'Estadística de Catalunya (@idescat).

En acabar la sessió, Mercedes Sánchez, cap del Gabinet Tècnic i responsable dels temes de transparència, va comentar com el Departament ja n'havia pres nota i pretenia avançar-se a les futures lleis de transparència estatal i autonòmica. Vegeu a tall d'exemple l'apartat 'Estadístiques' del web.

 

dilluns, 3 de juny del 2013

Enquesta de satisfacció (I)

La setmana passada vaig tenir una reunió amb els responsables d'Enquestes, Estudis i Treballs del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO), l'organisme autònom administratiu de la Generalitat de Catalunya adscrit al Departament de la Presidència encarregat d'oferir un servei rigorós i de qualitat a totes les institucions i a les persones que tenen interès en l'evolució de l'opinió pública catalana.

El motiu de la trobada? Estic interessat a fer una enquesta de satisfacció de la intranet de l'Administració de justícia, de la qual sóc el gestor.

Feia temps que la idea em rondava pel cap, i de fet ja n'havia parlat amb el Servei de Difusió del meu Departament, però el detonant ha estat que durant la primera quinzena de maig he pogut rebre la formació "Conèixer els ciutadans. Curs introductori sobre el disseny i l'anàlisi de les enquestes", que organitzaven l'Escola d'Administració Pública de Catalunya (@eapccat) i el CEO amb l'objectiu de:

  • Familiaritzar-se amb les enquestes com a tècnica d'investigació, entendre-les i avaluar-les críticament.
  • Assolir els coneixements bàsics per dissenyar i portar a la pràctica enquestes.
  • I assolir els coneixements bàsics per analitzar enquestes.

Descobrir conceptes com ara disseny de qüestionari, disseny mostral, pretest de qüestionari, treball de camp, anàlisi i presentació de resultats, etc. m'ha fet veure que el camí serà llarg i que he de fer els deures ben fets per tirar-ho endavant.
Però això ja no té marxa enrere!

Continuarà...