dijous, 27 de setembre de 2012

Política i societat augmentada al #SMWBCN

Avui he pogut assistir a dues sessions de la jornada “Societat, informació i tendències” del Social Media Week que se celebra a Barcelona (@smwbarcelona). (He de confessar que força més interessants que les de les jornades anteriors...)

Política i Social Media
A càrrec d’Antoni Gutiérrez Rubí (@antonigr), assessor de comunicació i consultor polític.
Aquesta sessió m’ha reafirmat quan dic que assistia a una formació: n’he après tant! En faig un resum de les idees principals a partir del buidatge dels tuits que ha propiciat la seva intervenció:
• La societat és digital mentre que la classe política és analògica.
• En menys de 18 mesos doblarem la informació disponible en el món.
• La política la protagonitzen immigrants digitals.
• A YouTube es pugen 72 h de vídeo per minut.
• Els espanyols estan per damunt de la mitjana europea quant a ús de xarxes socials; el 32% és a Twitter.
• Molt aviat s’arribarà a la relació “un telèfon x habitant”.
• La política, massa immobilista, xoca amb la societat actual.
• L’organització política no és necessària per fer política.
• La necessitat més gran de les persones que menys tenen és la connectivitat.
• Podem fer i rebre informació sense premsa ni periodistes.
• La política està fora de la construcció de la nova societat.
• El descrèdit de la política actual va lligat al de la premsa tradicional: es retroalimenten.
• 9 de les 10 empreses més importants del 2011 en el camp del capital i la innovació no existien el 2001.
• Canvia la naturalesa del poder tradicional: el nou és àgil, ràpid, creatiu i en xarxa.
• La política actual porta els llums curts, la societat els llargs.
• La tecnologia permet acció social, és un element molt poderós.
• O la política es fica en l’entorn de la gent o no estarà en la vida de les persones.
• Tot el rellevant ho farem amb pantalles: 9 de cada 10 persones les utilitzen cada dia.
• La política s’ha de plantejar com a pregunta.
• La vídeo política és la clau de la política actual.
• La política actual no aconsegueix entendre el multiformat per aconseguir difusió.
• Que la política t’ofereixi ser decisiu cada 1.400 dies és insostenible.
• Gairebé mai cap polític m'ha demanat formació en comunicació 2.0.
• Qui dels presents porta un diari imprès?
• Tot el que s’ignora es menysprea (cita d’A. Machado).
• Moralitat: menys reputació = menys credibilitat = menys audiència.

Benvinguts a la societat augmentada
A càrrec de Dolors Reig (@dreig), psicòloga social i autora del bloc El caparazón.
Què puc dir? Ja he vist la Dolors a d’altres presentacions i avui m’ha tornat a sorprendre: puc confirmar que es troba un pas endavant. T’enganxa amb el seu convenciment: la guru total. Aquí teniu les idees més rellevants:
• No parlem de tecnologia: parlem d’éssers humans.
• La tecnologia és potent quan és afí a l’ésser humà i triomfa quan ens converteix en un ciborg.
• Facebook no permet pseudònims tot i que hi ha societats on la transparència és perillosa. La nostra identitat és múltiple. No en tenim una de sola, com voldria FB, sinó més d’una (els cercles de Google+). FB no s’adapta a les realitats i necessitats humanes: mira d’adaptar la societat a l’eina.
• Quan ens trobem sols pensem en persones: som molt socials i hi ha evidències neurològiques que ho demostren (neurones empatia). Ens fa sentir bé, com les adiccions, i hem d’aprendre a desconnectar.
• El social media triomfa perquè omple necessitats humanes: compartir i col·laborar per sentir-nos segurs i reconeguts socialment.
• Els mitjans s’han adonat de la importància de la interacció.
• Vivim en un “nosaltres” cada vegada més gran.
• Les xarxes socials ens fan desenvolupar el sentit de justícia.
• Som infornívors: consumim i necessitem informació.
• Intel·ligència col·lectiva: el ciutadà no accepta les coses com abans; ara som més intel·ligents, més transparents.
• Gràcies a la xarxa participem en la societat en què vivim: som individus connectats. A l’Índia van canviar la Llei de l’avortament a causa de la pressió aconseguida a través de Twitter.
• El món canvia el vol de les oques (amb un líder al davant) pel dels estornells: un estol on tots els individus es mouen a l’uníson, amb molta organització però sense jerarquies.

Ja ho sabeu, doncs: "You can fly, you can fly, you can fly" (cançó del Peter Pan de Disney, 1953).

Cap comentari:

Publica un comentari