dijous, 22 de setembre del 2011

El gestor de comunitats en línia no existeix

Aquest dimecres vaig assistir al XIII Seminari Compartim, que tractava sobre els nous agents de coneixement a les organitzacions.

Dolors Reig (@dreig), consultora en social media, professora en xarxes socials i innovació educativa, a la ponència inaugural va parlar de les noves professions i/o funcions professionals defensant el concepte d'interdisciplinarietat.

A la taula rodona posterior, que tractava dels rols que exerceixen els e-moderadors, els community managers o els curadors de continguts, no tots els ponents van optar clarament per la interdisciplinarietat i n'hi va haver que es van decantar per l'especialització, com ara Selva Orejón (@selvaorejon), vocal adjunta al president i assessora de comunicació de l'Associació Espanyola de Responsables de Comunitats en Línia (AERCO).

En el que sí que van coincidir els ponents és en el fet que les empreses catalanes encara no estan preparades per integrar aquestes noves figures dintre de les organitzacions.

En el torn obert de preguntes posterior, en vaig formular una.

"Quant a les noves professions de què parlem, hi ha dubtes si la millor opció és la interdisciplinarietat o l'especialització i hi ha acord que les empreses no estan preparades, però independentment al mercat laboral ja hi ha ofertes que reclamen aquests professionals.

Aquest matí n'he rebut una d'una empresa que buscava un community manager amb el perfil següent: coneixements de publicitat, relacions públiques, periodisme, comunicació audiovisual, enginyeria informàtica, enginyeria en telecomunicacions, SEO, SEM, xarxes socials, màrqueting, investigació... i idiomes, evidentment.

I no és broma.

Podria formular una pregunta frívola, aquesta persona existeix?, però serem seriosos i demanaré als ponents d'una banda què s'ha de fer per presentar-s'hi i com és que no es fa referència a l'experiència dins l'organització, i d'altra banda si AERCO ha fet alguna actuació amb les empreses (bàsicament les PIME) per tal d'aclarir conceptes a l'hora de fer ofertes de treball."

I Selva Orejón va prendre la paraula.
"Aquesta persona no existeix ―va dir―. Es tracta d'una visió distorsionada del que ha de ser aquest professional". I a més va deixar entreveure que aquestes ofertes normalment van acompanyades de sous irrisoris.

Pel que fa a les actuacions d'AERCO va comentar la dificultat d'arribar a acords i documents de treball pel fet que es tracta d'una associació sense ànim de lucre. No obstant això, va dir que actualment treballaven en l'actualització del document que recull el cos de coneixements propis dels responsables de comunitat, i que en prenia nota de tot plegat per parlar-ne amb els seus socis i reactivar contactes, fent referència directa a Infojobs.

Vaig tenir un barrig-barreig de sensacions, em trobava entre Genís Roca (@genisroca) i les seves sospites que el community manager ben bé no existeix, que és 'un placebo', i la lectura positiva de Jose Antonio Gallego (@joseantoniogall), president d'AERCO, que considera que el fet de contractar un community manager és un senyal que l'empresa vol avançar.

I vosaltres, què en penseu?

  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada