dilluns, 18 d’octubre de 2010

Aprendre jugant

Al principi de 2005 Scott Wilson publicava al seu bloc un diagrama que il·lustrava la visió futura d'un entorn virtual d'aprenentatge. Poc es pensava que popularitzaria amb tant d'èxit el terme entorn personal d'aprenentatge (PLE, personal learning environment).

Avui dia la reflexió sobre la formació i l'aprenentatge en la societat del coneixement qüestiona el futur de l'escola, amb tantes possibilitats com hi ha per accedir a les fonts d'informació: les tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC) permeten augmentar tant el nivell competencial i la capacitat d'aprenentatge de la persona com el potencial de creació compartida de coneixement en xarxa.

El passat 14 d'octubre vaig assistir al Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEJFE) a la II sessió sobre innovació en formació: 'El futur de la formació a l'aula en època de PLE i xarxes d'aprenentatge col·laboratiu'.

S'hi van exposar tot d'idees interessants:
  • 'Les fonts de Twitter, ben triades, aporten més valor que fonts oficials com ara els webs de les grans universitats o el mateix Google, que filtra les respostes i prioritza les dels seus socis.' (Graham Attwell)
  • 'Ara més que mai la responsabilitat de la formació també és de l'aprenent, no només dels estats o les universitats.' (Graham Attwell)
  • 'L'aprenent ha de conèixer les estratègies de funcionament de la societat de la informació (alfabetisme informacional) per tal de poder funcionar autònomament.' (Graham Attwell)
  • 'Gràcies a les xarxes socials som més socials que mai.' (Dolors Reig)
  • 'Un PLE es pot entendre com un objecte, com una aplicació d'escriptori (p. ex. Netvibes), però és més convenient entendre'l com un tot. El PLE és l'eina, no l'objectiu: l'organitzador personal de la identitat digital. Només així arribem a l'evolució natural del PLE: la personal learning network (PLN), la xarxa de persones amb qui tenim el compromís d'intercanviar informació.' (Ricardo Torres)
  • 'L'hàbit no fa el monjo: tenir informació no vol dir posseir coneixement.' (José Miguel Bolívar)
  • 'La compilació del desconeixement col·lectiu provoca la necessitat d'aprendre.' (José Miguel Bolívar)
  • 'La importància d'aprendre jugant: p. ex. la síntesi, a partir dels 140 caràcters d'un missatge de Twitter o dels 160 d'un SMS.' (José Miguel Bolívar)
Jo penso continuar jugant i aprofundint més en aquest procés d'aprenentatge!
I vosaltres?

Vídeos de la Jornada  (CEJFE.TV)

Cap comentari:

Publica un comentari