Avui dia la reflexió sobre la formació i l'aprenentatge en la societat del coneixement qüestiona el futur de l'escola, amb tantes possibilitats com hi ha per accedir a les fonts d'informació: les tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC) permeten augmentar tant el nivell competencial i la capacitat d'aprenentatge de la persona com el potencial de creació compartida de coneixement en xarxa.
El passat 14 d'octubre vaig assistir al Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEJFE) a la II sessió sobre innovació en formació: 'El futur de la formació a l'aula en època de PLE i xarxes d'aprenentatge col·laboratiu'.
S'hi van exposar tot d'idees interessants:
- 'Les fonts de Twitter, ben triades, aporten més valor que fonts oficials com ara els webs de les grans universitats o el mateix Google, que filtra les respostes i prioritza les dels seus socis.' (Graham Attwell)
- 'Ara més que mai la responsabilitat de la formació també és de l'aprenent, no només dels estats o les universitats.' (Graham Attwell)
- 'L'aprenent ha de conèixer les estratègies de funcionament de la societat de la informació (alfabetisme informacional) per tal de poder funcionar autònomament.' (Graham Attwell)
- 'Gràcies a les xarxes socials som més socials que mai.' (Dolors Reig)
- 'Un PLE es pot entendre com un objecte, com una aplicació d'escriptori (p. ex. Netvibes), però és més convenient entendre'l com un tot. El PLE és l'eina, no l'objectiu: l'organitzador personal de la identitat digital. Només així arribem a l'evolució natural del PLE: la personal learning network (PLN), la xarxa de persones amb qui tenim el compromís d'intercanviar informació.' (Ricardo Torres)
- 'L'hàbit no fa el monjo: tenir informació no vol dir posseir coneixement.' (José Miguel Bolívar)
- 'La compilació del desconeixement col·lectiu provoca la necessitat d'aprendre.' (José Miguel Bolívar)
- 'La importància d'aprendre jugant: p. ex. la síntesi, a partir dels 140 caràcters d'un missatge de Twitter o dels 160 d'un SMS.' (José Miguel Bolívar)
I vosaltres?
Vídeos de la Jornada (CEJFE.TV)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada