divendres, 22 de juliol del 2011

Social spammer

Amb motiu de la participació a l'edició d'enguany dels Premis Blocs Catalunya 2011 vaig descobrir que un codi javascript em permetia comunicar fàcilment a tots els meus amics de Facebook que em presentava als Premis enviant-los una invitació a un esdeveniment. Els avantatges del missatge eren evidents: demanava el vot a la vegada a prop de 2.000 persones de forma gratuïta (Facebook Ads, p. ex., és un servei de pagament).

Deixant de banda temes de superjò i codis morals, el fet de perdre una mica el món de vista en fer l'enviament de forma indiscriminada va propiciar que David de Silva (@amraxx), consultor i Social Media Manager, em fes arribar els seus comentaris al respecte i em va parlar del social spammer.

Segons l'Observatori de la Seguretat de la Informació, un social spammer és l'usuari de xarxes d'informació que amb l'enviament de missatges, correus electrònics, invitacions i/o comentaris realitzats a través de xarxes socials, wikis, fòrums o blocs, entre altres mitjans, duen a terme actes de phishing, d'enviament de codi maliciós o de publicitat no desitjada. Us ho dic perquè mai no n'havia sentit a parlar... i perquè en David me'n considerava un!

Durant un parell de dies he mantingut amb en David una conversa força interessant que m'ha fet veure coses noves i aprendre dels errors. Com podeu veure, continuo aprenent...

Tot i tenir punts de vista diferents, entenc que discrepar és bo i moltes vegades enriquidor i és en aquest context que se'm plantegen tot de dubtes que ara comparteixo amb tots vosaltres. (Aquesta frase l'he copiada d'en Kim Ruiz, @ksibe, consultor i Social Media Marketing, amb qui aquests dies també he tingut converses interessants.)

1. Mala praxi. Una persona amb més de 3.000 amics a FB i seguidors a Twitter rep constantment invitacions i suggeriments de tot tipus, no necessàriament professionals: gent que promociona les seves obres de teatre, els seus concerts de música, les seves presentacions literàries, etc. Per què no una votació popular? Per què no són exemples vàlids de promoció? Què són exemples de bona praxi en les xarxes socials? Quina diferència hi ha entre demanar-te el vot i convidar-te a la meva obra o conferència? Han de rebre la mateixa consideració particulars i professionals?

2. Les xarxes socials tenen moltes gràcies i algun inconvenient. Crec que amb tants seguidors i amics és inevitable rebre informació no desitjada, sense rellevància i en llengües que no dominem. Una bona gestió d'aquesta informació ens separarà el gra de la palla. Forma part de les regles del joc.

I vosaltres, què en penseu?

  

dimecres, 13 de juliol del 2011

Premis Blocs Catalunya 2011

L’Associació STIC.CAT organitza la 4a edició dels Premis Blocs Catalunya corresponents a l’any 2011 amb l’objectiu de promoure la creació, el manteniment i la promoció de blocs en català.

I m'hi he inscrit.

Ho dic així, d'entrada, perquè no vull enganyar ningú. Puc excusar-me parlant d'identitat digital, de reputació, de quantitat i qualitat. Però si no deixa de ser una anècdota... oi?

Com no podia ser d'una altra manera, participaré en la modalitat TIC de la categoria de blocs personals.

En principi és una poca-soltada perquè s'hi presenta gent de molt nivell, però em fa gràcia de participar-hi, vés. I més en un apartat tan polèmic en l'edició del 2010: en la categoria de noves tecnologies va guanyar Espai Internet, el blog de TV3 originari de la secció amb el mateix nom al telenotícies del cap de setmana. Tinc l'esperança que en l'edició d'enguany l'organització hagi millorat els tres aspectes que al seu dia van generar dificultats: el sistema de votació, les categories i la convivència professionals-independents.

També ho tinc pelut perquè a més del resultat de les votacions populars es valoren aspectes com ara la interactivitat. Però això no depèn d'un mateix... o sí? L'any passat @genisroca em comentava que no m'havien de preocupar les opinions d'altri, que el primer i únic destinatari del bloc sóc jo mateix.

Atès que el nombre total de vots assolits determinarà els finalistes de cada categoria, em permeto de demanar-vos el vot.

Teniu temps fins al 10 de setembre. Per fer-ho cal registrar-se com a usuari a la web de STIC. El registre és molt senzill i es pot fer amb un email i password o directament amb l’usuari personal de Facebook o Twitter.

I gràcies per endavant!